نکات مهم در نگهداری و مراقبت از گل ها و گیاهان آپارتمانی

گیاهان آپارتمانی علاوه بر ایجاد فضایی زیبا و تأثیر گذار در محل زندگی شما فواید بیشمار دیگری نیز دارند ، آن ها هوایی پاک را به شما هدیه داده و آلودگی را کاهش می دهند  ، استرس را از شما دور می کنند و با ایجاد محیطی شاد می توانند تأثیرات مثبت زیادی به لحاظ روحی روی شما داشته باشند .

اما باید توجه کنید صرف داشتن علاقه به گیاهان نمی توانید از آن ها نگهداری کنید ، شما باید بطور کامل به نکات مهم نگهداری از گیاهان تسلط پیدا کنید . نکاتی از جمله اختصاص مکانی مناسب برای قرار دادن گیاهان ، آبیاری کافی ، تنظیم دما و ایجاد رطوبت مناسب و … . ما در این مطلب سعی داریم ضمن آموزش نکات مهم در نگهداری از گل ها و گیاهان آپارتمانی ، شرایط خاص نگهداری از برخی انواع این گیاهان را که در مطالب قبل به شما معرفی کردیم نیز به شما آموزش دهیم . پس با آدا سورپرایز همراه باشید!

 

  • بهترین مکان برای قرار دادن گل ها و گیاهان در آپارتمان از لحاظ نورگیری

 برای پیدا کردن بهترین مکان در آپارتمان برای اختصاص به گل ها و گیاهان سؤالاتی وجود دارد که باید به آن پاسخ دهید. در قدم اول باید از خود سؤال کنید در کدام بخش از خانه نور طبیعی به میزان کافی وجود دارد ؟ و یا از موقعیت پنجره ها به لحاظ جهات جغرافیایی اطلاع دارید؟ حالا با پاسخ درست به این سؤالات می توانید بهترین محل برای قرار دادن گیاهان خود را در محیط خانه مشخص کنید . بی شک آن چه که بین تمامی انواع گل ها و گیاهان مشترک است نیاز آن ها به نور خورشید به اندازه کافیست ، البته این نیاز در گونه های مختلف گیاهان متفاوت است ، برخی نیاز به محیطی با نور مستقیم و برخی دیگر نیازمند نور غیرمستقیم و حالت سایه دارند.

پنجره های شرقی ، غربی و جنوبی محل مناسبی برای قرار دادن اکثر گیاهان هستند مگر اینکه گیاه مورد نظر شما به نور فراوانی نیاز داشته باشد که در این صورت گزینه مناسب پنجره های شمالیست . برخی از گیاهان نیز نیاز به محیطی کم نور و حتی احتیاج به قرار گرفتن در سایه دارند مانند گیاهان گل داری مثل یاس ، که در این حالت پنجره های جنوبی البته با رعایت فاصله ای در حدود ۲ متر از پنجره ، می تواند بهترین محل برای قرار دادن این قبیل گیاهان گل دار باشد . پنجره های شرقی و غربی نیز برای گیاهان مقاوم تری از جمله کاکتوس گزینه مناسبی هستند .

پس در نظر داشته باشید تنها توجه به دکوراسیون نباید ملاک انتخاب محل قرار دادن گل ها و گیاهان در منزل باشد !

 

  • تهویه مناسب در محل نگهداری گل ها و گیاهان

یکی از نیازهای گیاهان در آپارتمان هوای تازه و رسیدن اکسیژن به میزان کافی به آنهاست . دریافت اکسیژن به میزان لازم به گل ها و گیاهان می تواند به مستحکم شدن ساقه و ایجاد شادابی در برگ های آن ها کمک فراوانی کند ، بنابراین نیاز است روزانه با باز کردن پنجره ها امکان ورود اکسیژن به میزان کافی را در محیط آپارتمان فراهم کنید .

در ضمن شما می توانید ارسال گل به ایران از طریق آدا سوپرایز داشته باشید

نکات مهم در آبیاری گل ها وگیاهان آپارتمانی

گل ها و گیاهان نیز درست مانند تمام موجودات زنده برای ادامه حیات و حفظ تازگی و طراوت نیاز به آب دارند . اما نکات مهمی وجود دارد که در هنگام آبیاری باید مورد توجه قرار بگیرد ، باید بدانید آبیاری بیش از حد مجاز و یا حتی کمتر از مقدار مورد نیاز گیاهان ، همچنین آبیاری نامنظم می تواند به گیاهان آسیب رسانده و سبب خشک شدن و از بین رفتن آن ها شود . آبیاری زیاد گیاهان و سرریز شدن آب از آن نیز باعث به وجود آمدن نمک هایی در زیر گلدان می شود که آن ها مانعی برای رشد گیاه محسوب می شوند .

پس در آبیاری گل ها و گیاهان آپارتمانی با در نظر گرفتن نوع گیاه و میزان نیاز آن به آب ، نسبت به آبیاری آنها اقدام کنید .

 

ایجاد دمای مناسب در محل نگهداری گیاهان

یکی از نکات بسیار مهم در مراقبت از گل ها و گیاهان ایجاد دمای مناسب با شرایط گیاه در محیط زندگی آن هاست . عموماً با قرار دادن گیاه در محل مناسب از لحاظ نورگیری دمای مناسب نیز ایجاد می شود ، البته دمای مورد نیاز در گونه های مختلف گیاهان گاهاً می تواند متفاوت باشد ، اما بطور معمول دمای ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتیگراد برای اکثر گیاهان آپارتمانی دمای مناسبیت . کاهش دمای زیاد سبب از بین رفتن طراوت و تازگی گیاهان و یا حتی پژمرده شدن آن ها خواهد شد .

استفاده از گلدان مناسب برای گل ها و گیاهان آپارتمانی

به کار بردن یک گلدان مناسب با توجه به نوع و اندازه گیاه یکی دیگر از نکات حائز اهمیت مراقبت از گیاهان آپارتمانیست . در صورت انتخاب گلدانی با اندازه نامناسب و کوچکتر از آن چه که مورد نیاز است باعث پیچیده شدن ریشه های گیاهان به دور خود خواهید شد که نتیجه آن کاهش رشد و در نهایت خشک شدن گیاه خواهد بود . پس ضمن انتخاب گلدانی با سایز مناسب نسبت به تعویض به موقع گلدان ها اقدام کنید .

رطوبت کافی در محیط نگهداری گل ها و گیاهان آپارتمانی

وجود رطوبت به میزان کافی نیز از جمله شرایط نگهداری از گیاهان در محیط منزل است . بخصوص در فصل زمستان که استفاده از وسایل گرمایشی سبب کاهش رطوبت در محیط منزل می شود با اسپری کردن آب به برگ گیاهان این کمبود رطوبت را می توان جبران نمود .

 

نکات مهم در نگهداری گل ها و گیاهان آپارتمانی در فصل زمستان

با شروع فصل زستان و ایجاد تغییرات بسیار در میزان دمای هوای محیط گونه های زیادی از گیاهان به اصطلاح به خواب زمستانی می روند و حتی در مواردی امکان خشک شدن گیاهان در این فصل نیز وجود دارد اما نگران نباشید ، زیرا این تغییرات موقت بوده و با افزایش دما مجداداً به حالت اولیه بازمی گردند .

تنظیم دمای محیط داخلی آپارتمان یکی از نکات مهم در مراقبت از گیاهان و گل های آپارتمانیست ، باید با افزایش دما بوسیله وسایل گرمایشی دمای مناسب را در فضای داخلی ایجاد کنید اما به این نکته نیز توجه داشته باشید که استفاده از وسایل گرمایشی در فصل زمستان باعث خشکی هوا و کم شدن رطوبت محیط خواهد شد ، پس بوسیله اسپری ردن آب به گیاهان رطوبت مورد نیاز را به آنها برسانید . همچنین از تعویض گلدان در فصل زمستان خودداری کرده و این کار را با شروع فصل بهار انجام دهید .

 

کلام آخر

پس به یاد داشته باشید مراقبت از گل ها و گیاهان آپارتمانی و حیات آنها نیازمند توجه و دقت بسیار زیاد شماست . با رعایت نکات مهم در نگهداری گیاهان می توانید علاوه بر آوردن طبیعت به منزلتان ماندگاری گل ها و گیاهان را نیز افزایش دهید . همچنان با آدا سورپرایز همراه باشید ، ما شما را قدم به قدم با دنیای زیبای گل ها آشنا خواهیم کرد .