تکثیر و قلمه زدن گیاهان

یکی از شیوه های ایجاد شرایط مناسب برای رشد گیاه مادر ، تکثیر آن است که می تواند فایده های بسیاری برای گیاه نیز داشته باشد . تکثیر در گیاهان با شیوه های مختلف صورت می گیرد ، از جمله قلمه زدن ، پیوند و یا خواباندن شاخه ها که البته از روش های تکثیر غیرجنسی گیاه بشمار می آیند ، این روش سبب حفظ ویژگی های ژنتیکی گیاه مادر در گل ها و گیاهانی مانند رز ، ژبرا و درختان میوه نیز می شود . علاوه بر این استفاده از روش قلمه زدن در گیاهانی که تولید بذر ندارند و یا تکثیر توسط بذر در آن ها بسختی انجام می گیرد بسیار مناسب است . بطور کلی قلمه زدن یعنی جدا نمودن یکی از اعضای گیاه مثل ریشه ، ساقه ، جوانه و یا برگ و کاشت آن در شرایط مناسب بمنظور تکثیر گیاه .

 ما در مجموعه آداسورپرایز(ارسال هدیه به ایران) قصد داریم در این مقاله شما را با انواع روش های قلمه زدن که رایج ترین روش تکثیر نیز محسوب می شود آشنا نماییم .

شرایط مناسب برای قلمه زنی گل ها و گیاهان

برای  قلمه زنی گل ها و گیاهان باید شرایط ویژه ای در محیطی که عمل قلمه زنی صورت می گیرد وجود داشته باشد از جمله :

  • وجود رطوبت مناسب در محیط
  • امکان تهویه مناسب در محل
  • تابش نور مناسب هنگام قلمه زنی
  • قرار داشتن در دمایی بین ۱۳ الی ۱۸ درجه سانتیگراد

روش های مختلف قلمه زدن گل ها و گیاهان

انواع گل ها و گیاهان با خصوصیات و ویژگی های متفاوت از یکدیگر در طبیعت وجود دارند که شیوه های مراقبت از آنها و همچنین قلمه زنی در این گیاهان نیز متمایز از یکدیگر می باشد . از جمله متداولترین این روش ها که می توان به آن اشاره نمود قلمه زنی از ریشه ، قلمه زنی از ساقه ، قلمه زنی علفی و قلمه زنی برگ است که به اختصار با این روش ها آشنا خواهیم شد .

قلمه زنی از ریشه

قلمه زدن از ریشه یکی از روش های تکثیر مخصوص گیاهانیست که در قسمت ریشه جوانه تولید می کنند ،که از طریق جدا نمودن و سپس کاشت این جوانه بصورت افقی یا عمودی در شرایط و محیط مناسب می توان عمل تکثیر را انجام داد . البته باید این نکته مورد توجه قرار بگیرد که در صورت کاشت جوانه به حالت عمودی قسمتی از ریشه که فاصله کمتری با طوقه (مرز بین ساقه و ریشه) دارد در سطح بالاتری قرار بگیرد . این روش از تکثیر را برای گل هایی نظیر  گل ابریشمی و بگونیا می توان مورد استفاده قرار داد . فراموش نکنید که زمان مناسب جهت قلمه زنی از ریشه اواخر پاییز و یا اوایل بهار می باشد .

 

قلمه زنی از ساقه

یکی از رایج ترین انواع قلمه زدن قلمه از ساقه است که خود به شیوه های مختلفی انجام می گیرد . برای شروع ابتدا به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر از ساقه گیاه را بنحوی که سه جفت برگ در آن قسمت قرار داشته باشد ، بوسیله قیچی و یا چاقو به شکل اریب از گیاه مادر جدا کرده و سپس بخش جدا شده را درون یک ظرف آب قرار دهید تا عمل ریشه زایی صورت بگیرد . دقت کنید پس از عمل قلمه زنی قسمت برش خورده در گیاه مادر را جهت جلوگیری از رسیدن اکسیژن به آن بپوشانید تا مشکلی در روند رشد آن به وجود نیاید .

این نکته را در نظر داشته باشید که زمان مناسب برای ریشه زایی در گیاهان مختلف می تواند متفاوت باشد . از آنجا که بسیاری از گیاهان نسبت به تابش نور به ریشه هایشان حساس هستند بهتر است روی ظرفی که ریشه را در آن قرار داده اید بوسیله یک تکه پارچه بپوشانید . پس از مشاهده ریشه دهی می توانید قسمت قلمه زده آن را در گلدانی مناسب بکارید .

 

قلمه زنی از برگ

در این روش از قلمه زنی ، از برگ گیاهان جهت تکثیر استفاده می شود . در شیوه قلمه زنی برگ باید توجه داشت که بخشی از ساقه گیاه مادر نیز به همراه برگ جدا شود . قلمه زنی از برگ از جمله روش هاییست که گیاه با سرعت زیادی تکثیر شده و به این وسیله می توان تعداد بالایی از گیاه مادر را بدست آورد . گل ها و گیاهانی مانند سانسوریا ، کراسولا و بنفشه آفریقایی را با استفاده از این روش می توان تکثیر نمود .

 

قلمه زنی علفی

این روش قلمه زنی که به نام قلمه زنی چوب نرم نیز شناخته می شود مخصوص گیاهانیست که نازک بوده و به تازگی رشد کرده اند . در این روش به اندازه ۷ الی ۱۰ سانتیمتر از گیاه را برش داده و آن را داخل ظرف آب قرار می دهیم . البته در این روش در بعضی از انواع گیاهان می توان قسمت قلمه زده را مستقیماً درون خاک قرار داده و بکاریم . گیاهانی نظیر شمعدانی و حسن یوسف که شاخه های نازکی دارند را به این روش می توان تکثیر نمود .

 

هنگام ریشه زایی گیاهان به چه نکاتی توجه کنیم ؟

همانطور که شرح داده شد پس از تکثیر گیاه از طریق قلمه زدن اعضای مختلف آن ، قسمت قلمه زده شده را جهت ریشه زایی درون آب قرار می دهیم ، اما توجه داشته باشید در روند ریشه زایی قلمه عوامل زیادی می توانند تاثیر گذار باشند ، به همین جهت به نکات زیر توجه فرمایید .

  • برای سبز شدن هرچه سریعتر ریشه ها باید رطوبت کافی در محیطی که ریشه ها قرار داده شده وجود داشته باشد .
  • بمنظور رسیدن اکسیژن کافی به قلمه آن را در هوای آزاد قرار دهید .
  • اگرچه نور نقش مهمی در ریشه زایی دارد ، وجود نور کافی جهت برگ ها و ساقه لازم بوده اما ریشه ها باید بطور کامل دور از نور باشند .

شما می توانید با دنبال نمودن مطالب آداسورپرایز با انواع گل ها و گیاهان و روش های نگهداری آن ها آشنا شوید . علاوه بر آن می توانید به ایران هم گل ارسال کنید پس با ما همراه باشید .